31 mei 2016 | Je wist misschien al dat niet alleen de tekst van je website door een zoekmachine als Google wordt geanalyseerd maar ook afbeeldingen. Het goed instellen van je afbeeldingen kan dus bijdragen aan een goede vindbaarheid. Daarnaast help je mensen die afbeeldingen “uit hebben staan”. Denk daarbij vooral ook aan blinden en slechtzienden. En eigenlijk is Google ook blind.
Waar moet je op letten bij het instellen van je afbeeldingen?
Verwacht geen wonderen maar als je toch bezig bent, doe het dan meteen goed.
Bestandsnaam
Voordat je de afbeelding upload naar je website heeft deze al een naam. Maak je een foto dan heet deze bv. IMG20120323.jpg. Dit zegt niets over de afbeelding. Zorg ervoor dat het bestand op je computer al een relevante naam heeft. Heb je een foto over een zwarte kat, noem deze dan ook bv. “zwarte-kat.jpg”.
Alt-tekst
De alternatieve tekst, of alt-tekst, is een korte beschrijving van de afbeelding. Met deze beschrijving vertel je waar de afbeelding over gaat. Voor een zoekmachine is de alt-tag belangrijke informatie. Plaats als alt-tekst enkele zoekwoorden maar schiet niet door door de alt-tekst vol te gooien met trefwoorden (“keyword stuffing”). Dit zal gezien worden als spam.
Context van de afbeelding
Een inkoppertje, maar toch, plaats de afbeelding op een relevante pagina, bij relevante tekst. De pagina waar de afbeelding op staat en de tekst rondom de afbeelding geven de zoekmachine belangrijke info over het onderwerp van de afbeelding.
Onderschrift van de afbeelding
Het onderschrift, of caption, wordt getoond onder je afbeelding. Dit moet wel ondersteund worden door je WordPress thema.
Grootte van de afbeelding
Let op dat je afbeeldingen niet te groot zijn. Voor Google is het belangrijk dat een website snel inlaadt. Als een afbeelding erg “zwaar” is dan vertraagt dat de laadsnelheid en zal je pagina of artikel minder goed in Google scoren.
Optimaliseer jij je afbeeldingen al door op deze punten te letten?